HET ONTSTAAN VAN DE PLENDA

De Plenda ontstond uit de noodzaak om meer structuur te bieden aan mijn eigen dochter Noa. Toen zij naar de brugklas ging kon ze door haar dyslexie nauwelijks wijs uit de enorme hoeveelheid informatie en huiswerk die op haar afkwam. Daarom ging Noa naar de huiswerkbegeleiding. Ze leerde haar huiswerk te plannen en in kleine blokjes op te delen. Dat gaf haar al veel meer overzicht en rust en zorgde voor minder stress in huis.

Maar het ontbrak aan een tool die in de praktijk écht voor haar werkte. Als grafisch vormgever ging ik aan de slag voor haar. Ik ontwierp samen met Noa een speciale planningsagenda. Noa kon precies aangeven wat ze prettig vond om meer overzicht en focus te krijgen bij al haar taken, inclusief haar buitenschoolse activiteiten. Zo kreeg ze haar plezier in school en haar zelfvertrouwen weer terug.

Eenmaal bekend met het schoolsysteem en de huiswerkbegeleiding zag ik dat er veel meer kinderen zijn met planningsproblemen. Door de informatie-overload, maar ook kinderen met ADD, ADHD, autisme of concentratieproblemen. Dit inspireerde mij om de Plenda verder te ontwikkelen. Ik sprak met veel mensen uit het onderwijs en met kinderen die moeite hebben met plannen. Zo groeide de Plenda uit tot een praktische tool én methode die jongeren helpt met plannen, focussen en keuzes maken. Steeds meer scholen en ouders ervaren het effect van de Plenda op hun leerlingen of kinderen. Ze ervaren meer flow, kunnen beter meekomen op school en hebben daardoor meer plezier en zelfvertrouwen.

De tool bleek ook waardevol voor mijn eigen werk als zelfstandig ondernemer. Ik ontwikkelde een variant om al mijn projecten op week- en maandbasis beter te managen. Het resultaat is de Plenda Pro. Bedoeld voor alle professionals die in projecten werken, zelfstandig of in loondienst. Want hoewel we allemaal prachtige digitale agenda’s hebben, blijkt dat zelf opschrijven vaak de sleutel is tot meer overzicht in al je to-do’s, in werk en privé. De Plenda Pro is daardoor ook een perfecte tool voor studenten in het veelal project-gestuurde hbo en wo. En voor docenten is het de manier om met dezelfde tool als hun leerlingen te werken. Dat maakt het nog gemakkelijker om de voordelen van de Plenda-methode volledig te benutten.

Het is bijzonder hoe de vraag van mijn dochter Noa uitgegroeid is tot de Plenda Jr. en Pro, waarmee we inmiddels al zoveel verschillende mensen hebben geholpen om beter te (leren) plannen. Het is mijn missie om nog meer jongeren en volwassenen te helpen om met de Plenda werkstress om te buigen naar werkplezier en om meer flow en balans te krijgen in hun leven.

Jolanda Peters