Scholen & huiswerkinstituten
Leerlingen leren plannen & organiseren
Steeds meer scholen en instituten willen hun leerlingen leren plannen en organiseren. Ze zien dat de leerlingen geen overzicht hebben en nog geen goede manier van studeren. Dit zorgt voor stress, wat een negatieve invloed op de leerprestaties heeft. Steeds vaker horen wij de wens van docenten om hun leerlingen te helpen met het ontwikkelen en verbeteren van de executieve functies en studievaardigheden. Mede aangespoord door professionals zoals Jelle Jolles, die aangeven dat het ook echt mogelijk is tieners hierin te begeleiden en inspireren.
“Het brein van de tiener is een nieuwigheidsmachine die door het onderwijs continu gestimuleerd moet worden.” – Jelle Jolles
Inzicht in de leerstrategie
De Plenda is een praktische tool om te leren plannen, maar ook om inzicht te krijgen in een belangrijk deel van de eigen leerstrategie. Door met de Plenda te werken, kan de leerling achterhalen hoeveel tijd hij of zij waar aan besteed en hoe hij/zij doelgerichter kan werken. Het huiswerk wordt beter behapbaar want het is overzichtelijk ingepland wat de druk grotendeels weg zal nemen. Prioriteiten leren stellen en de aandacht richten op de juiste zaken zorgt ervoor dat leerlingen meer overzicht krijgen en zich beter focussen.
Eigenaarschap
Met de Plenda kunnen leerlingen onderzoeken en ervaren hoe en waarom plannen kan leiden tot slimmer, effectiever en fijner studeren. Vanuit intrinsieke motivatie gaan ze zelf bepalen of en wanneer ze deze vaardigheid in zullen zetten. Als ze zich dit eenmaal eigen hebben gemaakt, kunnen ze voortaan altijd op deze vaardigheid terugvallen. Ze hebben er de rest van hun leven plezier van!