Het Plenda Implementatie Plan (PIP)
Doel van het Plenda Implementatie Plan
Het Plenda Implementatie Plan (PIP) maakt het scholen zo makkelijk mogelijk om met de Plenda aan de slag te gaan of het gebruik ervan te optimaliseren.
Met het PIP delen wij onze ervaring, kennis en kunde op het gebied van plannen en organiseren én het implementeren van de Plenda binnen een school. Door het PIP uit te werken, maak je een stappenplan op maat voor op school en in de klas.
Het Plenda Actieplan voor op school
Met behulp van het ‘Plenda Actieplan’ kom je tot een aanpak die bij de school past. In het Actieplan komen o.a. huiswerkafspraken, de taakverdeling in het team, de communicatie met docenten en ouders en de verschillende verantwoordelijkheden aan bod.
Het Plenda Handboek voor in de klas
Met het ‘Plenda Handboek’ kunnen de docenten aan de slag in de klas. Het Handboek kan worden gebruikt als bronnenboek en geeft docenten handvatten om in gesprek te gaan met leerlingen. Dit is mogelijk door de oefeningen in de Plenda te gebruiken en tussentijds te reflecteren en evalueren. Ook kan met het Handboek een lessenreeks worden gemaakt. Eén persoon kan dit doen, dat scheelt een hoop tijd.
Het werken met de Plenda is vakoverstijgend
Plannen en organiseren zijn vakoverstijgende vaardigheden. Door het hele schoolteam vanaf het begin goed te betrekken bij het plan, hoe beter de implementatie van de Plenda op school en in de klas zal verlopen. Hoe groter de betrokkenheid van het team én het thuisfront, hoe meer de leerlingen uit de Plenda halen en zich optimaal ontwikkelen in deze vaardigheden.