Een goede basis met de Plenda Basic
Zie ze staan, die achtste groepers. Vol zelfvertrouwen, de grootsten van de basisschool. Ze zijn deze plek, waar ze zolang hebben rondgelopen inmiddels ontgroeid. Eindtoets, kamp, musical en dan … klaar voor de grote overstap.
En om deze overstap makkelijker te maken, hebben we de Plenda Basic ontwikkeld. Met de Plenda Basic laat je leerlingen kennis maken en alvast laagdrempelig oefenen met plannen en organiseren. Zo kunnen ze vol vertrouwen aan de middelbare school beginnen, waar ze steeds vaker en zelfstandiger met huiswerk aan de slag gaan.
Alles nieuw in de brugklas
Wat een grote overgang. Ineens weer de kleinsten van de school, enorm veel nieuwe indrukken. Iedere les een andere docent, vaak moeten wisselen van lokaal, maar ook een hele nieuwe klas. Waar leerlingen op de basisschool aan de hand werden meegenomen, is het nu echt anders. Van eens in de zoveel weken een toets, af en toe een spreekbeurt of presentatie en weektaken, gaan ze nu naar iedere dag huiswerk maken, leren voor SO’s of toetsen en vaak ook al proefwerkweken. Leerlingen hebben vaak geen idee hoe ze dit moeten aanpakken.
Het tienerbrein
Het brein van tieners is volop in ontwikkeling. Om de ontwikkeling van vaardigheden goed te laten verlopen, is het belangrijk dat ze ervaringen op kunnen doen, maar ook dat wij ze als volwassenen hierin ondersteunen, prikkelen en stimuleren. Door met ze in gesprek te gaan over deze ervaringen, komen ze stap voor stap tot inzichten.
Dit is ook zo bij het leren plannen en organiseren. Dat kunnen tieners niet vanzelf, ze hebben tijd nodig om te kunnen oefenen. En waarom dan pas op de middelbare school beginnen met plannen en organiseren?
Een nieuwe Plenda: de Basic!
Eindelijk is het zover, vers van de pers en we zijn supertrots. De Plenda Basic is klaar voor gebruik. Met de Plenda Basic komen we tegemoet aan de behoefte om leerlingen voor te bereiden op de middelbare school en de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Met de Basic heeft de leerkracht een middel in handen om met de klas te oefenen in plannen en organiseren. Om ervaring op te doen, met leerlingen in gesprek te gaan en te reflecteren op hun manier van leren. Zo starten ze met vertrouwen op de middelbare school.
In de Plenda Basic leren basisschoolkinderen op een gestructureerde manier plannen volgens het 5 Stappenplan. Daarmee verschilt ze van de Plenda One die met een 6 Stappenplan werkt. Stap 2 laten we voor de basisschool achterwege, omdat dat gaat over het controleren van het huiswerk in Magister of SOM. Daar is op de basisschool natuurlijk geen sprake van.
Speelsgewijs starten met plannen
Met opdrachten leren de leerlingen omgaan met een agenda, leer- en maakwerk opdelen in stukjes en reflecteren op hun manier van leren. Ze onderzoeken ook hoe je huiswerk of projecten op verschillende manieren kunt leren of maken en welke taken daarbij komen kijken. De lay-out van de weken is ruimer opgezet dan in de Plenda One en bevatten 5 regels voor huiswerk en taken in plaats van 8. Verder is de opbouw hetzelfde als de Plenda One. Ze volgen elkaar dus feilloos op.
De Plenda Basic beslaat een periode van 16 weken. Je kunt zelf datums in de agenda zetten, zodat jij kunt bepalen welke periode er geoefend wordt. Je kijkt samen met de leerlingen wanneer er echt met huiswerk gewerkt wordt of als er een project loopt waarmee je op dat moment het plannen wilt oefenen, zodat de leerlingen al laagdrempelig ervaren waarom plannen fijn kan zijn.
Nieuwsgierig naar de inhoud van de Plenda Basic?
Klinkt het interessant om met jouw leerlingen aan de slag te gaan met de Plenda Basic en wil je een presentexemplaar opvragen? Werk je op een middelbare school of als huiswerkbegeleider al met de Plenda One en wil je samenwerkende basisscholen motiveren om de overstap kleiner te maken? Wij horen het graag! Je kunt ons bereiken via mail naar info@plenda.nl of bel 040-3041156.