Maak kennis met Claire, onze nieuwe onderwijsadviseur
Mijn naam is Claire Koonings en ik ben de nieuwe onderwijsadviseur bij Plenda. Ik ben voortaan degene die je moet hebben voor ondersteuning, verdieping en training rondom de inzet van de Plenda op school en in de klas.
In de vorige blog vertelde ik over de vernieuwing van het opgefriste Plenda Implementatie Plan. Maar zoals beloofd in deze blog meer over mij en mijn achtergrond in het onderwijs.
Ik ben 44 jaar en getrouwd met Jeroen en moeder van Emma (14) en Victor (10). Als ik thuis ben, in Valkenswaard, ben ik vaak in de weer met allerlei klusjes en creatieve projecten. Ik hou ervan om allerlei exotische gerechten te koken. Mijn man is er blij mee, maar mijn kinderen vragen zich af waarom ze geen moeder hebben die kiest voor eenvoudige Hollandse kost…
Ik hou juist van ontdekken en verrassingen. Geen dag hoeft voor mij hetzelfde te zijn. Ik sla graag een weg in die ik nog niet ken en waarvan ik nog niet weet wat eruit komt, zonder het vooraf allemaal vast te leggen. Dat geeft me een gevoel van vrijheid, heerlijk! Verder ben ik graag met vrienden of mijn gezin om spelletjes te spelen en flinke wandelingen maken.
De basis voor Plenda onderwijsadviseur gelegd in het basisonderwijs
De afgelopen 21 jaar heb ik gewerkt als leerkracht en afdelingsleider op scholen in het basisonderwijs. Ik heb daar van dichtbij mogen zien en ervaren hoe kinderen zich ontwikkelen en hoe zij stap voor stap meer regie krijgen over hun handelen. Als docent begeleidde ik ze in deze ontwikkeling en greep ik in waar nodig. Een hele mooie en dankbare taak.
Na de afsluiting in groep 8 verlieten ze de school, hun ontwikkeling nog in volle gang. Vol vertrouwen en klaar om aan de middelbare school te beginnen. De stap naar zelfstandigheid op de middelbare school is vaak een flinke. Waar je op de basisschool aan de hand wordt genomen, moet je op de middelbare school al een stuk meer zelfstandig plannen en organiseren. Je ziet leerlingen vanaf het eerste jaar in de brugklas enorm groeien. Ook zie je ze regelmatig worstelen en zoeken in hun weg naar zelfstandigheid. Ze hebben docenten en ouders nog steeds hard nodig in het voordoen, bijsturen en coachen bij het verder ontwikkelen van hun vaardigheden.
Van dichtbij zien wat moeite met plannen doet met een kind
Dit zag ik ook bij mijn dochter van veertien. Het heeft haar en ons veel stress bezorgd in de eerste jaren. De week voor de deadline – ze zit op een school met projectmatig onderwijs – sloeg de paniek dan toe. Haar kamer was een puinhoop, ze liep gestresst door het huis, werkte tot laat in de avond aan van alles door elkaar, zonder iets echt af te vinken. Gelukkig krijgt ze het plannen en organiseren steeds beter onder de knie, maar ik zag van dichtbij hoe moeite hebben met plannen en organiseren voor enorme stress kan zorgen.
Aandacht besteden aan plannen levert veel op
Het belang van het goed ondersteunen van kinderen in het leren plannen en organiseren, om fijn te kunnen werken en zonder al teveel stress je doelen te behalen, is dan ook mijn drijfveer om aan de slag te gaan als trainer en onderwijsadviseur bij Plenda. Vanaf nu ga ik mijn dankbare taak voortzetten door het ondersteunen van scholen bij het optimaal inzetten van de Plenda, omdat ik besef hoe hard leerlingen ons nodig hebben in het leren plannen en organiseren. Uit ervaring weet ik dat de docent ertoe doet en dat het enorm veel kan leveren als je er aandacht aan besteedt. Ze zeggen niet voor niets: “Wat je aandacht geeft, groeit!”
Wellicht tot ziens!
Claire Koonings