Jasper Visser

Jasper’s avonturen op de Wylde Swan

Zeiltocht met een beetje hulp van Plenda

We hebben een brief gekregen van Jasper Visser:

Hoi Jolanda,

Na 4 weken heerlijk zeilen in de Cariben ben ik weer veilig geland op Schiphol en ben ik nu weer thuis. Maar het traject is nog niet afgesloten! Ik heb ik voor jullie een verslag geschreven over de meeste belevenissen die ik heb meegemaakt.

Het begon allemaal op 3 januari. Ik kwam ’s ochtends vroeg op Schiphol aan. Het liep al snel vol met trainees, die toen voor mij nog compleet onbekend waren. Na een lang en emotioneel afscheid vertrokken we. Na 7 uur gezelligheid in het vliegtuig waarin we elkaar al een beetje leerden kennen, kwamen we aan op de Wylde Swan. Al snel kenden we iedereen.
Na 1 nacht in de haven van Sint-Maarten zijn we gaan zeilen naar de British Virgin Islands. We voeren eerst helemaal naar het Noord-Westen naar Jost van Dyke. Hier hebben we 1 nacht voor anker gelegen. Daarna zijn we een klein stukje teruggevaren richting het nabijgelegen Sandy Cay, een redelijk klein onbewoond eiland. Hier hebben we voor de volgende reis die hier komt een schat verstopt!

Toen begon de langste tocht van onze reis. 5 Dagen zeilen van het uiterste Noorden naar het bijna uiterste Zuiden. Tobago was onze bestemming. Daar zijn we een paar dagen gebleven en hebben daar een kleine hike gedaan. Dit was erg leuk, omdat we zelf het pad moesten maken.
Daarna zijn we doorgevaren naar Carriacou, een eiland dat onderdeel is van Grenada. Hier heb ik samen met een paar andere trainees een ‘Wie is de mol’ spel gemaakt met vragen over het eiland. Dit vonden de deelnemende trainees een erg leuk spel. Verder hebben we op dit eiland nog een beetje rondgelopen en dingetjes gekocht in de lokale supermarkt.
Het volgende eiland wat op de route lag was Sint Lucia. Hier zijn we op twee plekken geweest. Als eerste gingen we voor anker op een plekje voor een onbewoond deel van het eiland. Hier hebben we gesurvivald. De tweede plek was Soufriere, een stadje dat we bezocht hebben.
Vervolgens zijn we naar Dominica gezeild. Hier zijn we wat langer gebleven. Op de 1e dag daar zijn we vroeg in de ochtend vertrokken naar het binnenland van het eiland. Hier zijn we een aantal uren bij een basisschool geweest en daarna zijn we doorgelopen naar de 3-rivers Eco Lodge. Dit was best wel leuk. We kregen een beetje uitleg over hoe deze plek zichzelf kon verzorgen en bijna geen hulp nodig had van buitenstaande bedrijven. De volgende dag zijn de kinderen van de basisschool bij ons aan boord geweest en zijn we vanaf St Joseph, het kleine stadje waar we voor anker lagen, naar Roseau gevaren. Roseau is de hoofdstad van het eiland. Dit was erg leuk, omdat de kinderen erg leergierig en enthousiast waren. Als laatste activiteit op Dominica hebben we een hele dag ingepland om naar ‘the Boiling Lake’ te lopen. Het duurde 3.5 uur om er te komen, en we moesten deze afstand ook weer terug lopen. Het was erg leuk om hierheen te lopen, omdat je veel gesprekken had met de andere trainees en kon genieten van de onaangetaste natuur.

Als laatste eiland hebben we Sint Eustatius bezocht. Dit was erg leuk, omdat we veel hebben gedaan in een erg korte tijd. Op de excursie dag konden we twee activiteiten kiezen. Ik koos voor een bezoekje aan een archeologische graafplaats en snorkelen in het beschermde koraal gebied.
Na dit eiland hebben we nog 1 dag op Sint-Maarten doorgebracht. Hier zijn we met zijn allen nog wezen uit eten. De volgende dag zijn we teruggevlogen naar Nederland.

Ik wil je hartelijk bedanken voor de sponsoring die Plenda mij heeft gegeven! Zonder deze sponsoring had ik al dit moois niet mee kunnen maken. Ik heb ook de sponsorfoto gemaakt, zoals beloofd!

Nogmaals bedankt voor het waarmaken van deze droom!