9 november 2018
Wat te doen om gemotiveerd te blijven?
Een doel voor ogen motiveert.
MET DUIDELIJK HAALBARE DOELEN VOOR OGEN IS HET VEEL MAKKELIJKER OM AAN HET WERK TE GAAN.
Je krijgt namelijk het gevoel dat je het allemaal wel aankunt en dat het je gaat lukken. Deze doelen moeten wel dichtbij liggen, want het feit dat je later een beroemde regisseur wilt worden gaat je hierbij niet helpen. Denk vooral ook aan die keren dat het wel goed is gegaan. Welk gevoel had je toen? Was je trots op die keer toen bleek dat je je natuurkunde proefwerk goed had gemaakt? Eerst dacht je het niet te begrijpen, maar na een paar keer goed opletten in de klas werd het ineens veel makkelijker, kon je de opgaven beter maken en de stof beter onthouden.
Verzin voor jezelf WAAROM je je huiswerk zou willen maken.
• Wil je de HAVO halen? (Of MAVO of wat dan ook)
• Wil je van het gezeur van je moeder of docent af zijn?
• Wil je je niet meer vervelend voelen als je een laag cijfer haalt?
• Wil je gewoon van je huiswerk af zijn en iets leuks gaan doen?
WAT IS ER NODIG om je taken makkelijk uit te voeren.
• Is je bureau/kamer opgeruimd?
• Is het misschien beter een plek in huis te zoeken waar je minder afgeleid bent?
• Heb je de juiste boeken en spullen?
• Snap je de stof of moet je misschien iemand om hulp vragen?
• Moet je goed opletten in de klas?
• Heb je een stok achter de deur nodig, kun je iemand vragen om iedere week op een vast moment met jou je planning door te nemen?
• Weet je hoeveel tijd je ongeveer moet besteden aan de leerstof?
Inzicht krijgen in wat voor jou werkt.
Om meer inzicht te krijgen in wat je nodig hebt en wat jou motiveert zou je de Reflectielijst in de Plenda kunnen bijhouden. Wat gaat er goed en wat zou je kunnen veranderen? Als je dat voor jezelf een poosje bijhoudt krijg je inzicht in jouw sterke- en minder goede kanten. Je kunt voor jezelf trucjes verzinnen. Als het dan een poosje wat minder goed gaat kun je daarin terugkijken en weet je meteen wat jou de vorige keren geholpen heeft, zodat je het nog een keer kunt toepassen.
Je kunt dit ook samen met een ouder of docent doen, zodat je een extra steuntje in de rug hebt.
Ergens als een berg tegenop zien
Als je je werk laat sloffen ontstaat het zogenaamde “sneeuwschuifeffect”. Je moet op het allerlaatste moment heel veel doen. Tegen heug en meug zit je aan je bureau met je boeken voor je.
Een doel mag best uitdagend zijn, maar moet ook goed realiseerbaar zijn. Als het moeilijk of veel is, raak je snel gedemotiveerd. Door een groter doel op te delen in kleinere stukken wordt je doel haalbaar en makkelijk te realiseren.
Chaos in je hoofd
Het risico op het sneeuwschuifeffect bestaat ook als er veel chaos in je hoofd zit. Je krijgt dan al snel het gevoel dat je het helemaal niet kunt, wat natuurlijk super demotiverend werkt. Als je echter precies weet wat er van je verwacht wordt en hoe je dat kunt aanpakken wordt het allemaal veel makkelijker en overzichtelijker. En ook al lijkt het veel extra werk, het helpt dus enorm om al het huiswerk goed bij te houden en te plannen. Als je dit lastig vindt volg dan het 6 Stappenplan.
Wat is lekkerder? In één keer een fles cola van 2 liter opdrinken, of iedere dag een glas?
Cola is best lekker, maar niet als je alles achter elkaar moet opdrinken, dan gaat het toch echt tegenstaan. Zo gaat het ook met huiswerk leren. De eerste twee paragrafen zijn goed te doen, maar de derde wordt al wat lastiger. Na de vierde wordt het misschien ronduit vervelend. Ook omdat onthouden steeds moeilijker wordt. Het is veel fijner als je kunt stoppen en de volgende dag met frisse moed weer verder kunt gaan. Zo maak je iedere keer een soort kickstart.
Motiveren is te leren
‘Motiveren is te leren’ is de titel van het boek van Dirk van der Wulp. Een fijn compact boek wat vooral bedoeld is voor docenten en coaches. Hij stelt de vraag: Hoe help je leerlingen hun motivatie (terug) te vinden. Er staan direct toepasbare voorbeelden in en alles wordt wetenschappelijk onderbouwd.