De vergeetcurve

Niet stampen maar herhalen

1 van de tips in de Plenda is vooral niet te stampen bij het leren, maar herhalen. Beter 3 x 20 minuten woordjes leren dan 1 x een uur. In een eerder blog schreef ik al dat je door te herhalen stof van het korte-termijn-geheugen verplaatst naar het langetermijngeheugen. Maar waarom is deze tip nog meer nuttig? De vergeetcurve laat dit zien.

160309-EbbinghausDe vergeetcurve van Herman Ebbinghaus.

Ebbinghaus was de ontdekker van de vergeetcurve (1885). Hij ontdekte dat nieuw aangeleerde dingen eerst goed onthouden konden worden, maar hoe verder in de tijd, hoe minder het geleerde gereproduceerd kon worden. Tevens ontdekte hij dat deze curve uiteindelijk afvlakte tot een constante. Het vergeten gaat vrij snel, bij zogenaamde ‘onbelangrijke dingen’ zelfs nog veel sneller. (Hoe belangrijk zijn Franse woordjes nu eigenlijk ??)

Ook verloopt de vergeetcurve bij de ene persoon anders dan bij de andere. Er zit per persoon verschil tussen visueel aangeboden materiaal of auditief aangeboden stof. Het is dus zeer nuttig de lesstof op verschillende manieren tot je te nemen.

 

VergeetcurveVerspreid leren, herhalen

Als je de stof zou leren via gespreid leren, beïnvloed je de vergeetcurve. Dat is weergegeven in het schema hiernaast. De zwarte lijn is de oorspronkelijke vergeetcurve. De blauwe lijnen illustreren wat je onthoudt na een tweede, derde of vierde leersessie.

 

 

 

 

Niet stampen maar herhalenLeren door op verschillende manieren met de stof om te gaan

De resultaten van het wetenschappelijk onderzoek van Ebbinghaus naar de vergeetcurve worden vandaag nog altijd toegepast om efficiënt te memoriseren:

  • maak het materiaal zo zinvol mogelijk (eerst begrijpen, verbanden leggen, eventueel via een ezelsbruggetje)
  • maak gebruik van hardop lezen, gekleurde schema’s of mindmaps

 

Het geheugen paleis

Misschien iets om de volgende keer een blog aan te besteden. Voor nu kwam ik tijdens het Googelen op de vergeetcurve dit filmpje van de Jakhalzen tegen.