26 januari 2022

Nieuw als onderwijsadviseur bij Plenda

Mijn naam is Claire Koonings en ik ben de nieuwe onderwijsadviseur bij Plenda. Ik ga scholen ondersteunen bij het inzetten van de Plenda, op school en in de klas.

Ik ben 44 jaar en ik ben getrouwd met Jeroen en moeder van Emma (14) en Victor (10).
Als ik thuis ben, in Valkenswaard, ben ik vaak in de weer met allerlei klusjes en creatieve projecten. Zo ook met koken van allerlei exotische gerechten. Mijn man is er blij mee, maar mijn kinderen vragen zich af waarom ze geen moeder hebben die kiest voor eenvoudige Hollandse kost. Ik hou juist van ontdekken en verrassingen. Geen dag hoeft voor mij hetzelfde te zijn. Ik sla graag een weg in die ik nog niet ken en waarvan ik nog niet weet wat eruit komt en zonder het vooraf vast te leggen. Dat geeft me een gevoel van vrijheid, heerlijk!
Verder vind ik het heerlijk om samen met vrienden of mijn gezin spelletjes te spelen en flinke wandelingen maken.

De afgelopen 21 jaar heb ik gewerkt als leerkracht en afdelingsleider op scholen in het basisonderwijs. Ik heb daar van dichtbij mogen zien en ervaren hoe kinderen zich ontwikkelen en stap voor stap meer regie krijgen over hun handelen. Als docent begeleidde ik ze in deze ontwikkeling en greep ik in waar nodig. Een hele mooie en dankbare taak. Na de afsluiting in groep 8 verlieten ze de school, hun ontwikkeling nog in volle gang. Klaar om vol vertrouwen aan de middelbare school te beginnen. De stap naar zelfstandigheid op de middelbare school is vaak een flinke. Waar je op de basisschool aan de hand wordt genomen, moet je op de middelbare school al een stuk meer zelfstandig plannen en organiseren. Je ziet leerlingen vanaf het eerste jaar in de brugklas enorm groeien. Ook zie je ze regelmatig worstelen en zoeken in hun weg naar zelfstandigheid.
Ze hebben docenten en ouders nog steeds hard nodig in het voordoen, bijsturen en coachen. Zo ook bij het leren plannen en organiseren.

Dit zag ik ook bij mijn dochter van veertien. Het heeft haar en ons veel stress bezorgd in de eerste jaren. De week voor de deadline -ze zit op een school met projectmatig onderwijs- sloeg de paniek toe. Haar kamer was een puinhoop, ze liep gestresst door het huis, werkte tot laat in de avond aan van alles door elkaar, zonder iets echt af te vinken. Gelukkig krijgt ze het plannen en organiseren steeds beter onder de knie, maar ik heb dus gezien hoe moeite hebben met plannen en organiseren voor enorme stress kan zorgen.

Het belang van het goed ondersteunen van kinderen in het leren plannen en organiseren, om fijn te kunnen werken en zonder al teveel stress je doelen te behalen, is dan ook mijn drijfveer om aan de slag te gaan als trainer en onderwijsdeskundige bij Plenda. Ik ga scholen ondersteunen bij het optimaal inzetten van de Plenda, omdat ik besef hoe hard leerlingen ons nodig hebben in het leren plannen en organiseren. Uit ervaring weet ik dat de docent ertoe doet en dat het enorm veel kan leveren als je er aandacht aan besteedt. Ze zeggen niet voor niets: “Wat je aandacht geeft, groeit!”

Wellicht tot ziens!

Claire Koonings
Onderwijsadviseur bij Plenda